روش لودزاک اتینگر اصلاح شده MLE

روش لودزاک اتینگر اصلاح شده MLE

تصفیه، تصفیه فاضلاب ، تصفیه پساب صنعتی ، تصفیه پساب شهری

لودزاک اتینگر اصلاح شده MLE

مطابق دستورالعمل سازمان محیط زیست ایران دفع هرگونه فاضلاب و پساب بدون انجام عملیات تصفیه به محیط زیست ممنوع است. در این راستا شرکت زادآب به منظور برآورده کردن استانداردهای محیط زیستی تخلیه فاضلاب‌ صنعتی و بهداشتی به محیط زیست، اقدام به طراحی و ساخت پکیج تصفیه فاضلاب نموده است.

پس از ابداع روش لجن فعال در اوایل دهه ۹۰ میلادی تا کنون دانشمندان و پژوهشگران بسیاری کوشیدند تا ایرادات وارد بر این فرآیند را برطرف و یا بهبود بخشند.

دو دانشمند اروپایی به نام‌های لودزاک و اتینگر با بررسی دقیق فرآیند لجن فعال توانستند یکی از مهم‌ترین ایرادات وارد بر فرآیند لجن فعال را اصلاح کنند. آنها دریافتند که اگر حوض غیر هوازی‌ایی را قبل از حوض هوادهی تعبیه کنند و لجن فعال برگشتی را ابتدا به این حوض (غیر هوازی) هدایت کنند و سپس در مرحله بعد هوادهی نمایند مقدار قابل توجهی از بار نیتروژن فاضلاب کاسته می‌شود.

لودزاک و اتینگر اصلاح شده (MLE)
لودزاک و اتینگر اصلاح شده (MLE)

این روش در بسیاری از تصفیه‌خانه‌ها به کار گرفته شد ولی سال‌ها بعد محققان با انجام آزمایشات فراوان دریافتند که اگر فاضلاب خروجی از حوض هوادهی به حوض انوکسیک منتقل شود راندمان حذف نیتروژن چند برابر شده و به این ترتیب این فرآیند را روش “اصلاح” شده‌ی لودزاک و اتینگر نامیدند Modified Ludzack Ettinger
شرح فرآیند:

فاضلاب در ابتدا وارد راکتور غیر هوازی یا انوکسیک می‌شود، که در این مرحله به علت نبود اکسیژن باکتری‌های هوازی مجبور می‌شوند تا غذای خود (اکسیژن) را از تبدیل نیتریت به نیترات به دست آورند. پس از این عملیات فاضلاب به حوض هوادهی منتقل می‌شود تا حذف بار آلودگی از فاضلاب تکمیل گردد و سپس به واحد ته‌نشینی ثانویه می‌ریزد تا عملیات جداسازی پساب از توده‌ی فعال بیولوژیکی (لجن فعال) انجام پذیرد.

لودزاک و اتینگر اصلاح شده (MLE)
لودزاک و اتینگر اصلاح شده (MLE)

در این روش دو لوله برگشت لجن وجود دارد، یکی از داخل راکتور هوادهی به حوض انوکسیک برمی‌گردد و دیگری از قسمت ته‌نشینی ثانویه که حاوی لجن فعال است به این قسمت تخلیه می‌گردد تا عملیات حذف نیتروژن کامل گردد.

از این روش بیشتر جهت تصفیه فاضلاب بهداشتی بیمارستان ها، سربازخانه‌ها، هتل‌ها و کلآ اماکنی که میزان مصرف مواد شوینده و تولید نیتروژن و فسفر بالایی دارند استفاده می‌گردد.

 



دیدگاه ها :