مخزن متعادل ساز

مخزن متعادل ساز

تصفیه فاضلاب، تصفیه فاضلاب خانگی _رستوران ، تصفیه فاضلاب صنعتی ، تصفیه فاضلاب کشتارگاه ، تصفیه فاضلاب کارواش ، 

تصفیه فاضلاب قالیشوری ، تصفیه فاضلاب قالی شوری ، تصفیه فاضلاب شهری ، سپنتیک تانک / مخزن متعادل ساز

 

yasouj3-300x225

    ۱-سپتیک تانک

سپتیک تانک در واقع یک راه ساده و موثر برای تصفیه مقدماتی فاضلاب های خانگی ،شهری وصنعتی است که در عین کارآمدی و مفید بودن نصب ساده و البته کم هزینه ای دارد.(سپتیک تانک را در واقع میتوان یک چاه مصنوعی در نظر گرفت)

    ۲-نحوه ی عملکرد سپتیک تانک

به این صورت است که فاضلاب توسط لوله ورودی مخزن وارد سپتیک تانک میشود و با سرعت کم درون مخزن انباشته میشود به طوری که به مدت ۲تا۳ روز داخل تانک می ماند.در نتیجه این عمل مواد جامد و معلق در فاضلاب به صورت لجنی در کف تانک انباشته شده ومواد معلق سبک از جمله چربی ها،صابون هاو روغن و… به تدریج به صورت کف غلیظی در سطح مایع شناور می شود و وارد بخش دوم تانک که با استفاده از جداره به دو بخش تقسیم شده می شوند.در بخش اول مواد جامد و معلق به صورت لجن ته نشین شده و این لجن ها با تولید باکتری های بی هوازی و فعالیت این نوع باکتری ها منجر به تصفیه اب و کم شدن حجم لجن ها می شود.

باید توجه داشت که ارتباط بین بخش اول و دوم به گونه ایست که هیچ راهی برای ورود مواد معلق و جامد از بخش اول به بخش دوم  نیست بنابرین پسا ب ذلال شده از بخش اول که وارد بخش دوم شده توسط لوله خروجی از تانک خارج میشود و مرحله ی تصفیه مقدماتی انجام می شود.

در ضمن دراین مرحله برای جلوگیری از بوی بد ناشی از تجزیه لجن ها و ازاد شدن گاز سولفور برای سپتیک درب محافظی در نظر گرفته شده است.

  ۳-مزایای سپتیک تانک پلی اتیلنی دو جداره

  •  سپتیک تانک پلی اتیلنی:

مخازن استوانه ای به صورت افقی در عمق زمینکه میتوان به هر صورت دلخواهی انها را ساخت و حجمی در حدود ۲ تا ۸۵ متر مکعب دارند.

۱-سیستم اماده.

۲-نصب ساده.

۳-تصفیه دائم.

۴-اب بندی کامل.

۵-داشتن محیطی سالم و بهداشتی.

۶-عدم صدمه در حوادث طبیعی.

۷-استحکام جداره وامکان مدفون کردن آن.

۸- ضد اشعه خورشید

۹- ساخت سپتیک تانک مطابق با استاندارد DIN4261 و CSAB66

۴-راندمان تصفیه:

از آنجایی که تصفیه فاضلاب در سپتیک تانک به صورت ناقص انجام میگیرد می توان گفت که راندمان تصفیه در این سیستم ۴۰-۵۰ درصد می باشد.

بنابراین در مواردیکه هدف از تصفیه فاضلاب تامین استاندارد های مشخص شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست نباشد جهت حذف بخشی از مواد معلق و چربی فاضلاب از این سیستم می توان استفاده کرد.

در صورتی که هدف از تصفیه فاضلاب رسیدن به استانداردهای زیست محیطی باشد باید از تصفیه خانه های پیش ساخته ویا بتنی استفاده نمود که فرایند تصفیه فاضلاب در این تصفیه خانه به صورت کامل انجام می گیرد و شامل تمامی مراحل تصفیه می باشد.

۵-دفع پساب سپتیک تانک

فاضلابی که در سپتیک تانک تصفیه شده است معمولا به ۲ روش دفع می شود.

۱-دفع پساب در زمین : در صورتیکه سطح آب زیر زمینی پایین و امکان ایجاد چاه جذب کننده فاضلاب موجود باشد.

در صورتیکه سطح آب زیر زمینی بالا باشد و زمین از نفوذ پذیری زیادی برخوردار نباشد، باید پساب را زیر سطح زمین پخش نمود. در این صورت پساب با کمک یک شبکه ولوله های سوراخ دار در زیر زمین و در عمق ۴۵ تا ۹۰ سانتی متری پخش می گردد.

۲-وارد کردن پساب به فاضلاب شهری: پس از انجام عملیات پیش تصفیه در سپتیک تانک ها می توان پساب خروجی را به فاضلاب شهری جهت عملیات تکمیلی تصفیه هدایت نمود.

۶- موارد کاربرد سپتیک تانک:

۱-مجتمع های مسکونی خدماتی اداری

۲-ویلاها

۳-خوابگاههای دانشجویی

۴-پادگانها

۵-هتل ها

۶-مجتمع های ورزشی فرهنگی آموزشی

و …

۷-نصب سپتیک تانک

۱-فاصله مناسب از ساختمان حداقل ۳ متر

۲-عمق نصب سپتیک باید به طریقی باشد که خروجی فاضلاب به صورت ثقلی وارد لوله ورودی سپتیک شود.

۳-در صورتیکه خروجی پساب سپتیک تانک وارد زمین یا خاک میشود زمین مورد نظر باید حداقل ۱۰ متر از ساختمان فاصله داشته با شد و حداقل ۳۰ متر از چاه های آب فاصله داشته باشد.

۴-در صورتیکه در محل نصب امکان تردد ماشین آلات سنگین وجود دارد توصیه می شود به وسیله فنس جداسازی صورت گیرد.

۵-زیر سازی و رگلاژ محل نصب سپیتک ضروری است.(شیب سطح زیر سپتیک صفر در صد می باشد.)

۶-فوندانسیون بایستی به ضخامت ۲۰ سانتیمتر و از نوع آرماتور بندی شده باشد و ابعاد آن طوری باشد که از هر طرف به اندازه ۵۰ سانتیمتر از طول و عرض (قطر)سپتیک بیشتر باشد

۸-نکات مهم جهت بهبود عملکرد سپتیک تانک

۱-ممانعت از عبور خودروی سنگین روی سپتیک تانک به دفعات مکرر

۲-ممانعت از ورود اشیا غیر قابل تجزیه مانند پلاستیک و….

۳-خودداری از ورود رنگ، روغن موتور ،سموم،کود شیمیایی

۴-استفاده از آب داغ به جای استفاده از مواد شیمایی جهت باز نمودن مسیر فاضلاب مسدود شده



دیدگاه ها :